utorok 1. mája 2012

Brezová pod Bradlom


KNIHY, ČLÁNKY o Brezovej

J.J. PODBRADLANSKÝ 

B R E Z O V Á

Opis z mesačníka „Revue Naše Slovensko“, ktorý vychádzal v rokoch 1907 až 1910.

text je pôvodný

Skoro ze všech stran je Brezová obklíčena horami a kopci, jen na jihovýchodní straně otevírá se úzké údolí. Malé Karpaty, táhnoucí se od Prešpurku směrem severo-východním, končí za Brezovou malými kopci u Vrbového (ležícího již na Povážsku). U Brezové náležejí k nim tyto hory: Zápače, Vršky, Baranec, Periská, Úval a Bradlo. O samotě, níže Brezové, vypíná se homolovitý vrch Ostriež, ku kterému se připojují Hliníky, Zadný vrch, Kresánková, Kršiačky a Židovské; jsou tu méně úrodná pole, jako vůbec veškeré polnosti brezovské. Kršiačky jsou kromě toho zalesněny. V Malých Karpatech zdvíha se hora Klenová s pověstnou slují, kterou prý vykopal a obýval Jánošík se svými druhy. Pověst vypráví, že pri kopání pomáhal Jánošikovi sám čert. Dále nachází se tu u Dobré Vody „ztracený stok“, kde z jara vyvěrá klokotavý pramen, čtvrt hodiny dále však ustává, až docela zaniká, kterýžto zjev se opakuje,. V létě však studánka vysýchá, takže mládež brezovská chodí se dívat na sluj a ztracený stok obyčejně v krásných dnech májových.

Název svůj vzala Brezová odtud, že tam kdysi hojně břízy rostly, čemuž nasvědčují četné Březové kořeny, jež při kopání se nalézají.

Obec čítá asi 4000 obyvatel, máme-li však na zřeteli i různé usedlosti horské, na 7000. Obyvatelstvo je čistě slovenské, náboženství ponejvíce evangelického (augšp. vyzn.), málo jen katolíků. V dosti velkém počtu zastoupeni jsou také židé, které však naši obchodníci zvolna vytiskují. Obyvatelstvo zaměstnává se tu ponejvíce koželužstvím a rolnictvím. Koželuzi sdělávají hlavně kůže ovčí pro obuvníky, leč toto odvětví pro konkurenci továren, lacinou vlnu a drahé suroviny značně klesá. Tím více chápe se lid v poslední době pořádnému obrábění polí, neboť tato ač tvrdá a pahorkovitá, skýtají přec při pilném hospodaření úrodu uspokojující.

Středem městečka vede hlavní ulice, jež dělí se na horní konec, náměstí a dolní konec, z ní pak vybíhají ulice: Závodie, Za pivovarom, Járok, Baranec, a Dolina. Na horním konci stojí katolický kostel s farou a školou. Kostel byl evangelíkům v čase pronásledovaní vzat. Nad náměstím spatříme „šaroveň“, dílnu to na čistění vlny. Na náměstí je několik jednopatrových domů, mezi nimi městský dům a evang. škola. Vedle této školy je hostinec, okolo něhož vystoupíme branou k evang. kostelu, vystavěném na mírném svahu Surovina. Věž kostela dosahuje výše 75 m. Pod kostelem je stará evang. fara, která má býti sbourána a nová místo ní postavena. Na dolním konci je rovněž „šaroveň“, ale již zanedbána. 

Domy na náměstí jsou pravidelné a většinou jednopatrové, v ulicích nepravidelně stavěné a přízemní. Vejdeme-li do některého stavení, spatříme v předsíni několik mis zavěšených na stěně a pár kousků hospodářského nářadí, ve světnici fogaš (polici), na kterém jsou tanierky (talíře), džbánky a jiné nádobí, po stěnách rozvěšeno je rovněž několik talířů a obrazů. Kromě toho spatříme tu visící hodiny, žrdku s duchnami (žerď s přehozenými peřinami), jednoduchý stůl, okolo kterého jsou lavice, v koutě skříň, schránku na peníze, důležité listiny, náboženské knihy apod., v komoře konečně starodávné truhly a velké bedny na obilí.

Národní kroj na Brezové se ještě hojně zachoval. Muži nosí široké nohavice, spodní prúcel (vestu) a vrchní kabát, obyčejně z modrého sukna. Klobouk má širokou střechu. Ženy nosí riasané kasanice (řásnaté sukně) z bílého plátna, černý krtoch (zástěru), děvčata ve svátek z jiné látky, cípaté rukávce, prúcel (náprsní živůtek) se stříbrnými gombíkami (knoflíky), v zimě nosí svrchní živůtek a kožich. Na hlavě nosí děvčata šátky, ženy čepce s cípy.

Silnice vedoucí do Myjavy jde kolem katolického kostela, u něhož je katol. hřbitov a za ním evangelický, mnohem rozsáhlejší. Na evang. hřbitově uložen je k věčnému odpočinku Michal Hútzky, evang. učitel a znamenitý hudebník. Za hřbitovem přijdeme do části města, zvané „Za pivovarem“, odkud spatříme část údolí, kterým silnice postupuje podél malé říčky. Od silnice odděluje se později polní cesta do Končin a usedlostí horských. O něco výše je mlýn s pilou, nade mlýnem pak vystoupíme na horní louky , dnes již zorané. Dále odbočuje polní cesta do Za-Tomáší a do Židovské doliny. Po té táhne se silnice vršky a dolinami až do Myjava (11 km).

Silnice, jež vede do Vrbového, jde hořejší branou, okolo evang. kostela na Surovín, dále vyvýšeninou do Štefů, po té klesá do malé nížinky na Košarísky (obec s kostelem, farou a školou), načež sestupujeme dolinou až do Vrbového (15km).

Třetí silnice, na Hradiště vedoucí, jde okolo opuštěné „šarovny“ na Doliny, načež vine poděl říčky Brezové až na Hradiště (5km).

Z Brezové možno vyjíti také třemi polními cestami, z nichž prvá vede čarokrásným údolím z Barance do Chtelnice, druhá z Doliny, rovněž úchvatným údolím, po té do kopečka na Dobrou Vodu, třetí z horního konce na Záhumnie a Kršiačkami  na Bukovec.  

„K starobylým, již v prehistorických časech obydleným osadám patří i Brezová -“ tak píše Lad. Paulíny ve svém „Dějepise“. Prvé domy stávaly na Surovíně. V kterém roce, neb alespoň století byla Brezová založena, není známo. R. 1263 poprvé vzpomíná se Brezová co pohraniční osada majetku šlechtice Záduchýho. R. 1392 král Zigmund daroval Štiborovi I. čachtické panství, k němuž náležela i Brezová. Okolo r. 1430 usadili se tu hojně Husité, k jejichž víře domorodé obyvatelstvo se přidalo.

Již jména různých míst ukazují nám, kde vlastně Brezová vznikla, tak „u Kadlecov“, „na Surovíne“, jež jsou dnes v luka role změněna. Dnes tu spatříme tu ještě senníky, které druhdy sloužili za stodoly. Příhodnější místo k obývání byla však hustým březovím porostlá dolina, kde dnešní městečko se rozkládá, takže je velmi výhodně položeno pro cestování, obchod a průmysl. Tak pozvolna naše městečko se vyvíjelo. Když nastaly cechy, i na Brezové vidíme jich zastoupený: řeznický, koželušský horní a dolní, krejčovský, obuvnický a truhlářský, které se až dodnes se udržely.

Mezi prvně probuzenými městečky v roku 1848 je i Brezová, a udatně, vítězně bojuje na třech stranách, Při Bradle a pod Zápači.

S postupem doby i dnes stojí ještě v čele, ačkoliv vystěhovalectvím jako jiná slovenská městečka i ono utrpělo citelnou ránu. Dnes posílá syny své na studie do středních, obchodních i průmyslových škol, čeho dříve nebývalo. Elementární školy jsou tu ještě dosti nezřízené, čehož příčnou je stát; neboť, kdekoliv se stát počne mísiti do školství, tam je vnášení maďarizace do škol i života veřejného na denním pořádku. Evang. církev vydržuje si několik diplomovaných učitelů i výpomocných, s vyučovací řečí slovenskou. Katol. škola však je od několika let postátněna, tedy vyučuje se v ní maďarsky. Židé si vydržují jednoho učitele sami (kvůli hebrejčině), druhého jim stát platí. Střední školy nám slovenské nepovolí a o maďarské se neprosíme. V čtenářském spolku mohla by býti větší činnost, cíl téhož nedovedou ještě, jak patrno, správně pochopit.

Kořeny sloven. života se tu nedají podetít (moja pozn. podťať). Slovenský tisk, noviny, kalendáře skýtají dobré našemu lidu, který si jich všímá a dle nich se řídí. 

V Brezové a okolí zachovalo se nám několik místních pověstí. Tak vyprávějí tu o penězích, které na modravém plamínku se suší.

Jistý brezovský občan šel se po dešti podívat na svoje pole a luka. Spatřiv něco lesknoucího, pokročil k tomu a shledal, že jsou to peníze, jež se tu prosušují  a že přišel v pravý čas, kdy možno z nich bráti. Z nenadání však spatřil vedle sebe šedivého starce, který počal s ním smlouvat, co že by byl ochoten za peníze tyto mu dáti. Sedlák trochu zmaten slíbil sedm beránků a neznámý s tím souhlasil. Leč nebyl to nikdo jiný jak čert, který peníze střežil a jenž slovem beránky vyrozumíval lidské duše. A tak prvé číslo padlo na nešťastného sedláka. Sotva že peníze domů donesl, skácel se pojednou mrtev – jeden beránek byl splacen.

Jiná zase žena uviděla zmíněné peníze sušit se před svou zahradou. Chtěla je sebrati, ježto však nebyl příhodný čas, peníze se propadly. Po několika létech kopala cosi ve své jizbě, když tu náhle motyka o něco zazvonila. Kopala dále, až se dostala se k penězům a vynesla je na povrch. Tu však přišla služka na něco se optati. Selka jak ji spatřila , zaklela: „Čo ťa sem čert doniesol!!“. Ještě to ani nedořekla a peníze propadly se znova, aniž se jich kdy více dokopala.

Jiná pověst vypráví o zakletém zajíci. – Jeden občan šel po dešti na hřiby, když tu pojednou spatřil pod keřem spícího zajíce. Pomysliv sobě „Dobrá bude zaječina“, přibližoval se opatrně a tichoučce. Leč když byl již asi na pět kroků, zajíc se posadil a poslouchá. Milý občan zůstal stát a zajíc si zase lehl. Když totéž po dvakrát se opakovalo, občan pokročil rázně v před, chtěje ho zachytit, leč zajíc byl ten tam. I zaklel nehorázně: „Bozaj ma v r.., keď si ma nedočkal!“. Sotva že však tato hanlivá slova vyřkl, strhl se silný vichr a vláčel jím s místa na místo. Konečně u studánky ve Vodnej mrštilo to jím o zem, kdež zůstal ležeti zkrvácený. Za chvíli šly tudy ženy z hor a nalezly ho v bezvědomí se sedmi ranami na hlavě. Omyly jej, hlavu obvázaly a odvedli zpět do města. Od tech dob nezachtělo se mu již nikdy zaječiny. – Praví se dále, že na onom místě každý sedmý rok propadne kdosi témuž pokušení a trest.

Jiný občan, brezovský nádeník, šel do Okience bez povolení na hon. Když již byl v Okiencich, přiblížili se k němu náhle tři střelci, i schoval se ze strachu za blízký buk. Když však ti tři k buku se přiblížili, předběhl je z nenadání zajíc a jeden z nich uchopiv pušku, střelil po něm. Jaké však bylo jich překvapení, když místo zajíce spatřili na zemi ležeti – zmíněného brezovského nádeníka.

Jiná pověst vypráví, kterak zámožný jeden kopaničiar (majitel horské usedlost) šel okolo půl noci podnapitý domů. Když přišel v místa, kde před časem v řece se utopili tři občané, vezouce zboží z trhu, zjevili se mu pojednou oni tři utopenci nazí, tak jak je Pán Bůh stvořil. Pozdravil je slovy: „Pán Boh vám daj dobrý večer!“, ale odpovědi nedostal. I šel dále svou cestou. Jakmile však překročil práh svého domu, zjevili se mu utopenci znovu a on následkem velikého leknutí zkácel se mrtev k zemi. Žena s dětmi plačíce marně pokoušely se dobrou hodinu přivésti jej znovu k životu.

Jistý řezník zase šel do Končin podívat se na své ovce, které měl na chov. – Když tam přišel, spatřil, že cosi pod postelí se blíská, i počal hned vyzvídat, kde že k tomu přišli? Kopaničar, poctivý člověk jal se hned vyprávěti: „ Keď moje dety pásli ovce v Javorníkoch, v horách, ktoré sú pokračováním Bradla, staveli si tam búdku. Jeden raz mi boli jednu žlutú hrudu doniesli. Já som su ju pozrel a hodil pod postel; a keď večer nastal začala svietiť a svietila celú noc“. I řekl řezník: „Ale predajte mi to, načo vám to bude, já si dám z toho vážky uliať. Tu máte za to šestdesiať (60) krajcarov!“ Sedlák prijal nabídnutí, předal žlutou hroudu za 60 krejcarů, a tak stal se z řezníka boháč, neboť hrouda ona byla ryzí zlato. 

Súčasťou článku sú aj 3 obrázky:



Titulná stránka prvého vydania knihy SVÁKO RAGAN Z BREZOVEJ z roku 1927


Ján Pravoslav Leška

https://sk.wikipedia.org/wiki/Ján_Pravoslav_Leška



Samuel Jurkovič

https://sk.wikipedia.org/wiki/Samuel_Jurkovič

Článok z knihy - Spomínajme otcov a osvecovateľov národa - Životopisy slovenských národných dejateľov, účinkujúcich v úradoch politickej správy.  Zostavil Janko Gál - Podďumbiersky a spolupracovníci. Rok 1936. 





Domová pokladnica z roku 1864
výber niektorých pasáží týkajúcich sa Brezovej

Výročné trhy (jarmaky) v Uhrách:

Brezová

  • v pond. po 3 králoch, 
  • v pond. pred popolcom, na zelený štvrtok, 
  • v pond. pred sv. Duch. 
  • v pond. pred sv. Jan. krst. 
  • v pond po sv. Štef.kr. 
  • po sv. Matúši, 
  • po Imrichu

Predplatitelia Národnej pokladnice z Brezovej: 

  • Chovanec Pavel, obyvatel na Brezovej
  • Danko Ján, glejár na Brezovej
  • Fogelton Joz. učit. na Brezovej
  • Gavura Sam. obyvatel na Brezovej
  • Hroš Tom. ev. farár na Brezovej
  • Janči Štefan, kurátor na Brezovej
  • Kostelný Sam. rychtár na Brezovej
  • Krajčí Ján, obyvatel na Brezovej
  • Krajčí Juraj, garb. maj. na Brezovej
  • Krutý Jur. obyv. na Brezovej
  • Kúcky Jur. ev. učit. na Brezovej
  • Lehotay Rud. adm. fary na Brezovej
  • (Pani) Poláčková, rodz. Jurecky na Brezovej
  • Poláček Ján, obyv. na Brezovej
  • Šaško Mart. organár na Brezovej
  • Štefánik Juraj, kurátor na Brezovej
  • Veštík Martin, ev. poduč. na Brezovej
Poľovný lístok z roku 1881 vydaný pre Senczel Antal, obyvateľ Brezovej, 
Nitrianska župa



POHĽADNICE
- 1918
Pohľad na ev. faru od kostola, rok 1912

Litografia -  slovenská verzia
Vydavateľ : Schwidernoch
Litografia - maďarská verzia
Vydavateľ : Schwidernoch
Litografia -  návrh
Dopisnica
Vydavateľ : Samo Gavora, Janov
Dopisnica
Vydavateľ : Samo Gavora, Janov
Pravá strana domov - kto tam býval:
- Martin Danko Krepka, garbiar, predseda cechu garbiarskeho
- Samo Gavora Janov, obchodník so zmiešaným tovarom
- Štefan Závodný, stolár
- Mižialková, krásne žehlili a prali čapce a rukávce
- Samuel Bzdúšek, mäsiar a údenár
- Martin Poláček z horného radu, mäsiarstvo
- Maliaréch strýčko - šuster, obuvník
(banka ešte vtedy nejestvovala)
Ľavá strana:
- Gavuréch "magacín" 
- Dolu za rínkom, ľudová škola
Učili v nej :
- Juraj Chorvát, správca školy, kantor, včelár a záhradník
- Matej Janovíček
- Martin Oríšek
- Jana Jacová


                                                                          Dopisnica
Vydavateľ : Samo Gavora, Jano



Dopisnica
Vydavateľ : Samo Gavora, Jano
Dopisnica
Vydavateľ : Samo Gavora, Janov
Dopisnica
Vydavateľ : Samo Gavora, Janov
Dopisnica
Vydavateľ : Samo Gavora, Janov
Dopisnica
Vydavateľ : Samo Gavora, Janov



Pohľadnica zaslaná Andrejovi Hlinkovi do Ružomberka





-->Text na pohľadnici - Kostel v nemž byla rakev Generála vystavená z 9ho na 10ho května. Byly konány smutečné bohoslužby, velice obradné, v jazyce slovenském







POHĽADNICE
1918 - 1948








































 
Príchod T.G. Masarika na Brezovú pod Bradlom dňa 19. septembra 1921



Železničná stanica

 








http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003478-Parni-lokomotivy-na-nasich-kolejich-rada-3104/
( odkaz na parnú lokomotívu, ktorá sa používala na žel. trati Jablonica - Brezová pod Bralom )  




Vlakový cestovný lístok  z Brezovej pod Bradlom do Brna z 08.IX. 1928




































































































POHĽADNICE
1948 - 1989
































POHĽADNICE
1989 -
























Ostatné dokumenty týkajúce sa Brezovej pod Bradlom

Odbor I. Národného Slovenského Spolku na Brezovej

Odbor V. Národného Slovenského Spolku na Brezovej